Selv om det finnes mange teorier om hvilken madrass som er best for ryggen, eksisterer det faktisk ingen kliniske studier som har konkludert. En av de mest utbredte teoriene er at ryggsøylen skal holdes rett når du tester en madrass. Dette argumentet møter du ofte i salgs dialogen, gjerne støttet av illustrasjoner som viser hvordan ryggen lider på grunn av den minste vinkel i ryggsøylen.

I virkeligheten er det like lite vitenskapelig hold i denne påstanden som i mange av de andre påstandene du møter i jakten på den gode sengen og den dype søvnen. Det man vet er at sengen ikke må føre til ekstreme stillinger eller trykk på skuldrer, ryggsøyle og bekken, og at den fremfor alt ikke må hindre bevegelsesfriheten vår. Det skjer om man synker dypt ned i en vannseng eller en madrass med skum som former seg rundt deg.

Rett ryggsøyle er ikke essensielt ved valg av seng

I følge Dr. Robert Oexman - Director of the Sleep to Live Institute - vil ikke en madrass som føles avlastende og støttende i våken tilstand nødvendigvis være det når vi sover. Grunnen til dette er blant annet at man under REM-søvnen mister spenningen i skjelettmuskulaturen og støtten til ryggraden blir borte. Det å prøveligge en seng i butikk gir i beste fall en følelse av komfort, og en sammenligning mot det du har sovet på frem til nå. Ryggsøylen har et naturlig utstrakt hvor den hviler ut, og madrassen skal understøtte din naturlige posisjon.


En annen studie på sammenhengen mellom sovestillling og ryggsmerter ble publisert i 2016. Motivasjon for undersøkelse var nettopp at man er klar over rådende påstand om sammenheng.

"Optimal ryggradsrestitusjon antas å finne sted når den tilbakelente ryggraden er i sin naturlige fysiologiske form, med en lett flatet lumbal lordose. Det har blitt klinisk postulert at noen sovestillinger kan være provoserende for smertesensitivt spinalvev.

Det virker biologisk plausibelt at noen utsatte stillinger, med komponenter av vedvarende spinal rotasjon og ekstensjon, kan forårsake vedvarende kompresjon og torsjonsspenning på smertesensitive strukturer i ryggraden som ZPJ (facett) og bakre annulus.

For tiden er det ingen bevis på høyt nivå som støtter disse kliniske observasjonene."

"Examining the Relationship between Sleep Posture and Morning Spinal Symptoms in the Habitual Environment Using Infrared Cameras"

Etter endt forsøk, kunne man heller ikke her konkludere med at det er en sammenheng mellom en rett ryggsøyle mindre smerter i ryggen. Derimot mener de å ha komment frem til en metode og et design som kan være nyttig for fremtidige studier.

Vi krysser fingrene for at vi snart kan få en vitenskapelige bevis å støtte oss på. I mellomtiden må produsenter og salgsledd slutte å villede forbruker i mangel på innsikt og gode salgsargumenter. Det å få konstatert en rett ryggsøyle under en madrass test i beste fall er indikator på om madrassen føyer seg etter kroppen. En snorrett ryggsøyle ved test i butikken er i seg selv IKKE en god indikator for om madrassen passer deg eller ikke.

Fant du svaret?