Estimert lesetid: 5 min

Et godt sovemiljø for barn omfatter blant annet lys, lyd, temperatur og luftkvalitet, hygieniske forhold, material sikkerhet og riktig støtte for barnekroppen.
Barn med atopiske sykdommer som allergi, astma og eksem trenger ofte mer tilpasninger enn barn som ikke har plager. Når det er sagt så kan friske barn også utvikle allergi. 

Her er fire faktorer som kan bidra til å skape et bedre sovemiljø for ditt barn, og redusere atopiske plager.

1.Temperaturen på barnerommet

Det er ingen forskning som tilsier at temperaturen på soverommet har en sammenheng med hvor godt du sover. Foretrukket sovetemperatur er ofte en subjektiv opplevelse. Har du vokst opp med å sove med vinduet oppe er det dette du også foretrekker senere i livet. 

Når det er sagt, er vår erfaring gjennom 30 år med utvikling av senger og madrasser, at det er mer behagelig å sove i en romtemperatur på 17-20 grader. Ønsker du ikke at barnet ditt skal sove med vinduet oppe, skru ned temperaturen på radiatoren og luft godt før leggetid. 

2. God hygiene

Enten vi vil det eller ei, har vi midd i våre senger. De små dyrene stammer fra edderkopper og har åtte ben. Middallergi har de siste årene økt blant barn. Barn med atopiske sykdommer er spesielt utsatte for å få middallergi. Symptomene på middallergi er; røde øyne, tett nese, eksem, rennende nese og nysing hos barnet ditt. Det er ikke midden i seg selv som skaper allergien, men avføringen den legger igjen. De er å regne for umulige å unngå, men det finnes måter du kan redusere dem på.

Midd trives best ved 25 grader, og i hus med høy luftfuktighet (50-80%).
Madrasser som ikke puster eller transporterer bort fuktighet, skaper enda større grobunn for bakterier og sengedyr.

Du kan redusere midd ved å lufte rommet før legging og om morgenen, slik at rom temperaturen holdes lav. Rist og luft dyner og puter en gang i uken, og vask sengetøy og pysjer jevnlig. Unngå vegg til vegg tepper, og ikke minst redusere antall kosedyr i sengen, som samler støv og tiltrekker seg midd.

3. Materialvalg

De fleste er klar over at syntetiske og kjemisk behandlede produkter er skadelig for miljøet. Ikke alle tenker på at det også kan ha helsemessige konsekvenser, særlig for de som er utsatte for atopiske sykdommer.

Velg rene materialer i barnets seng; som puster og regulerer fukt. Dette ivaretar et bedre soveklima, og reduserer blant annet grobunn for midd og bakterier. Naturmaterialer som; naturgummi, kokosnøttfiber, hestehår , ull og bomull har alle unike egenskaper som holder sengen tørr og mer utsatt for bakterier og midd. 


Madrasser laget av ren naturgummi puster og inneholder ikke skadelige kjemikalier. I tillegg er naturgummi naturlig antibakterielt; midd og sopp trives derfor ikke.

Er barnet ditt varmt om natten, vurder madrass som inneholder naturlige materialer som er temperatur regulerende, slik som kokosnøttfibre og ull. Forsøk også å unngå beskyttelseslaken / tisselaken dekket med plast da dette gir et fuktig klima. Bruk et plast fritt alternativ i bomull eller ull.

Dyner og puter i ull er ideelt for varme kropper.  Ull er i tillegg ikke allergifremkallende. Du kan lese mer om ullens egenskaper her

Vær bevisst på trekket på madrassen og sengetøyet. Det er heldigvis strenge krav i Norge hva gjelder barneprodukter, men det benyttes allikevel en del antibakterielle sprøytemidler, og sprøytemidler for brannsikring av produkter.  

Velg et vaskemiddel som er skånsomt for sart barnehud.

4. Riktig støtte til kroppen

Spedbarn skal ikke sove på madrasser som er for myke. Blir barnet liggende i en dump, kan dette være skadelig for ryggsøylen. En myk madrass gjør det i tillegg vanskeligere for et spedbarn å snu hodet til siden hvis de havner over på magen. Barnemadrasser som inneholder en kombinasjon av naturgummi (som gir elastisitet) og kokosnøttfiber (som gir støtte), er behagelige og gir optimal støtte. 


Spedbarn skal IKKE sove med pute. De små nakkene deres er ikke ferdig utviklet og nakken kan presses i posisjoner som kan skape ubehag og vondt. 

Fra 1 års alder er det greit å bruke pute. Denne ikke skal være for stor eller høy. Avstand fra nakken til madrassen hos små barn er liten og hodet må ikke presses for høyt opp. 

Sov godt barn!


Fant du svaret?